نقض حقوق فرهنگی کردها در نوروز...
ماهنامه خط صلح – هر قوم یا ملتی به فراخور عبور از فراز و نشیبها و کوران حوادث تاریخی ایامی را واجد اهمیت میبیند و برای خود محترم میشمارد و به تبع آن مناسک و برنامههای مختص به خود را هم دارد.
دیده شده در جوامعی که دارای چندین ملت و قوم یا گروه اتنیکیاند، تمام هموغم حکومت صرف توجه به ویژگیهای اتنیکی زبان و قوم برتر و حاکم که همواره هم اکثریت ندارد، شده و در این میان حقوق بنیادین و اساسی اقلیتهای دینی یا قومی به فراموشی سپرده میشود و ضمن فراموشی یا کمتوجهی به حقوق فرهنگی اقلیتها شاهد دخالت در آن و تعیین تکلیف به منظور بهانحرافکشاندن آن هم بوده تا حکومتها قرائت خود از یک مناسبت فرهنگی را بر اقلیت حاکم کند.
هدف کلیهی جوامع از تشکیل حکومتها و پرداخت مالیات و واگذاری برخی از اختیارات و آزادیهای خود به آنها این است که حکومتها از طرف تمام اقشار و گروههای جامعه حقوق فرهنگی آنان را اعمال کنند؛ به عبارت دیگر اختیار موجود در دست حکومتها برای تصدی امور فرهنگی و آموزشی جامعه برآمده از نظریهی «نیابت و نمایندگی» است. در نمایندگی چون شخص نماینده خود نایب از سوی اصیل است، نمیتواند فراتر از ارادهی اصیل رفتار کند و چارچوب اختیارات نماینده همان است که توسط اصیل تعیین شده. هرگاه در مورد واجداختیاربودن یا نبودن نماینده راجع به امری تردید شود، اصل بر «عدم اختیار» است و نمایندهای که مدعیست اختیار انجام امری به او واگذار شده، باید با ارائهی مدارک مثبته، آن را احراز کند.
اختیارات تفویضشده به حکومتها هم در چارچوب این نظریه میگنجد و حکومتها و حکومتگران نباید خود را قیم جامعه و مردم بدانند.